Психологічний моніторинг професійно важливих якостей курсантів ВВНЗ МВС України: монографія / Я.В. Мацегора, І.І. Приходько, І.В. Воробйова, С.А. Горєлишев, Н.А. Каз’яніна. – Х. : Акад. ВВ МВС України, 2013. – 421 с.

 У монографії викладено матеріали теоретико-експериментального дослідження проблеми професійного психологічного відбору на навчання у вищих військових навчальних закладах МВС України. Досліджено проблему визначення успішності навчання курсантів вищого військового навчального закладу. Представлено результати моніторингу психологічних якостей, які впливають на успішність професійного навчання курсантів Академії внутрішніх військ МВС України. Здійснено психографічний опис спеціальностей, за якими навчають в Академії внутрішніх військ МВС України. Визначені закономірності впливу психологічних якостей на успішність навчання за військовою спеціальністю покладено в основу прогнозування успішності навчання абітурієнтів, які вступають до ВВНЗ.
Для практичних психологів, викладачів, слухачів магістратури, аспірантів, ад’юнктів, курсантів та студентів вищих навчальних закладів – майбутніх психологів, офіцерів виховних структур, а також слухачів курсів вдосконалення кваліфікації офіцерського складу психологічного профілю.

Авторський колектив: Я.В. Мацегора, к.психол.н., с.н.с.
І.І. Приходько, к.психол.н., с.н.с.
І.В. Воробйова, к.психол.н., с.н.с.
С.А. Горєлишев, к.т.н., доцент
Н.А. Каз’яніна
Рецензенти: О.В. Землянська, професор кафедри загальної та практичної психології Навчально-наукового інституту права та масових комунікацій Харківського національного університету внутрішніх справ, доктор психологічних наук, професор
В.О. Лефтеров, професор кафедри психології і соціології Донецького юридичного інституту МВС України, доктор психологічних наук, професор

Рекомендовано Вченою радою Академії внутрішніх військ МВС України як монографія (протокол №7 від 27.12.2012 р.)

ЗМІСТ

ВСТУП 6
РОЗДІЛ 1 СУЧАСНІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОГО ПСИХОЛОГІЧНОГО ВІДБОРУ КАНДИДАТІВ НА НАВЧАННЯ У ВВНЗ 11
1.1 ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО ПСИХОЛОГІЧНОГО ВІДБОРУ ДО ПРАВООХОРОННИХ ОРГАНІВ 11
1.1.1 Сучасна система професійного психологічного відбору до правоохоронних органів 11
1.1.2 Професійний психологічний відбір кандидатів на навчання у вищих навчальних закладах МВС України 16
1.2 ПСИХОЛОГІЧНИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ ВИЗНАЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ КАНДИДАТІВ НА НАВЧАННЯ У ВВНЗ 20
1.3 ВИВЧЕННЯ КРИТЕРІЇВ ЕФЕКТИВНОСТІ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КУРСАНТІВ ВВНЗ 25
РОЗДІЛ 2 ВИЗНАЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ КУРСАНТІВ ВВНЗ МВС УКРАЇНИ 41
2.1 ОРГАНІЗАЦІЯ ЕМПІРИЧНОГО ВИВЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ ТА УСПІШНОСТІ НАВЧАННЯ КУРСАНТІВ ВВНЗ МВС УКРАЇНИ 41
2.2 РОЗРОБКА МЕТОДИКИ ВИЗНАЧЕННЯ ПРОФІЛЮ ПРОФЕСІЙНОЇ ПРИДАТНОСТІ КАНДИДАТІВ НА НАВЧАННЯ В АКАДЕМІЇ ВНУТРІШНІХ ВІЙСЬК МВС УКРАЇНИ 47
2.3 ВИЗНАЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ ТА СТВОРЕННЯ ПСИХОГРАМ КУРСАНТІВ КОМАНДНО-ШТАБНОГО ФАКУЛЬТЕТУ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ СЛУЖБОВО-БОЙОВЕ ЗАСТОСУВАННЯ ТА УПРАВЛІННЯ ДІЯМИ ПІДРОЗДІЛІВ (ЧАСТИН, З’ЄДНАНЬ) ВНУТРІШНІХ ВІЙСЬК 88
2.3.1 Визначення професійно важливих якостей курсантів командно-штабного факультету, які навчаються за спеціальністю службово-бойове застосування та управління діями підрозділів (частин, з’єднань) внутрішніх військ 89
2.3.2 Створення рівняння регресії для прогнозування успішності абітурієнтів за спеціальністю службово-бойове застосування та управління діями підрозділів (частин, з’єднань) внутрішніх військ (командно-штабний факультет). Визначення вкладу кожної професійно важливої якості в успішність навчання на командно-штабному факультеті та ранжування відповідно до цього професійно важливих якостей, що входять до психограми 110
2.3.3 Психограма курсантів командно-штабного факультету, які навчаються за спеціальністю службово-бойове застосування та управління діями підрозділів (частин, з’єднань) внутрішніх військ 111
2.4 ВИЗНАЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ ТА СТВОРЕННЯ ПСИХОГРАМ КУРСАНТІВ КОМАНДНО-ШТАБНОГО ФАКУЛЬТЕТУ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ СЛУЖБОВО-БОЙОВЕ ЗАСТОСУВАННЯ ТА УПРАВЛІННЯ ДІЯМИ ПІДРОЗДІЛІВ (ЧАСТИН, З’ЄДНАНЬ) СПЕЦІАЛЬНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ ВНУТРІШНІХ ВІЙСЬК 114
2.4.1 Визначення професійно важливих якостей курсантів командно-штабного факультету, які навчаються за спеціальністю службово-бойове застосування та управління діями підрозділів (частин, з’єднань) спеціального призначення внутрішніх військ 114
2.4.2 Створення рівняння регресії для прогнозування успішності абітурієнтів за спеціальністю службово-бойове застосування та управління діями підрозділів (частин, з’єднань) спеціального призначення внутрішніх військ (командно-штабний факультет). Визначення вкладу кожної професійно важливої якості в успішність навчання на командно-штабному факультеті та ранжування відповідно до цього професійно важливих якостей, що входять до психограми 132
2.4.3 Психограма курсантів командно-штабного факультету, які навчаються за спеціальністю службово-бойове застосування та управління діями підрозділів (частин, з’єднань) спеціального призначення внутрішніх військ 133
2.5 ВИЗНАЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ ТА СТВОРЕННЯ ПСИХОГРАМ КУРСАНТІВ ІНЖЕНЕРНО-ТЕХНІЧНОГО ФАКУЛЬТЕТУ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ ОРГАНІЗАЦІЯ ЕКСПЛУАТАЦІЇ І РЕМОНТУ РАКЕТНОГО, АРТИЛЕРІЙСЬКОГО ТА СТРІЛЕЦЬКОГО ОЗБРОЄННЯ 134
2.5.1 Визначення професійно важливих якостей курсантів інженерно-технічного факультету, які навчаються за спеціальністю організація експлуатації і ремонту ракетного, артилерійського та стрілецького озброєння 134
2.5.2 Створення рівняння регресії для прогнозування успішності абітурієнтів за спеціальністю організація експлуатації і ремонту ракетного, артилерійського та стрілецького озброєння (інженерно-технічний факультет). Визначення вкладу кожної професійно важливої якості в успішність навчання на інженерно-технічному факультеті та ранжування відповідно до цього професійно важливих якостей, що входять до психограми 153
2.5.3 Психограма курсантів інженерно-технічного факультету, які навчаються за спеціальністю організація експлуатації і ремонту ракетного, артилерійського та стрілецького озброєння 156
2.6 ВИЗНАЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ ТА СТВОРЕННЯ ПСИХОГРАМ КУРСАНТІВ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ АВТОМОБІЛЬНА ТЕХНІКА ВІЙСЬК (ІНЖЕНЕРНО-ТЕХНІЧНИЙ ФАКУЛЬТЕТ) 158
2.6.1 Визначення професійно важливих якостей курсантів, які навчаються за спеціальністю автомобільна техніка військ (інженерно-технічний факультет) 158
2.6.2 Створення рівняння регресії для прогнозування успішності абітурієнтів за спеціальністю автомобільна техніка військ (інженерно-технічний факультет). Визначення вкладу кожної професійно важливої якості в успішність навчання на інженерно-технічному факультеті та ранжування відповідно до цього професійно важливих якостей, що входять до психограми 175
2.6.3 Психограма курсантів, які навчаються за спеціальністю автомобільна техніка військ (інженерно-технічний факультет) 176
2.7 ВИЗНАЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ ТА СТВОРЕННЯ ПСИХОГРАМ КУРСАНТІВ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ ВІЙСЬКОВЕ НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ (ГУМАНІТАРНИЙ ФАКУЛЬТЕТ) 179
2.7.1 Визначення професійно важливих якостей курсантів, які навчаються за спеціальністю військове навчання та виховання (гуманітарний факультет) 179
2.7.2 Створення рівняння регресії для прогнозування успішності абітурієнтів за спеціальністю військове навчання та виховання (гуманітарний факультет). Визначення вкладу кожної професійно важливої якості в успішність навчання на гуманітарному факультеті та ранжування відповідно до цього професійно важливих якостей, що входять до психограми 195
2.7.3 Психограма курсантів, які навчаються за спеціальністю військове навчання та виховання (гуманітарний факультет) 196
2.8 ВИЗНАЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ ТА СТВОРЕННЯ ПСИХОГРАМ КУРСАНТІВ ФАКУЛЬТЕТУ ЕКОНОМІКИ ТА МЕНЕДЖМЕНТУ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОДОВОЛЬЧОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ 197
2.8.1 Визначення професійно важливих якостей курсантів факультету економіки та менеджменту, які навчаються за спеціальністю організація продовольчого забезпечення 197
2.8.2 Створення рівняння регресії для прогнозування успішності абітурієнтів за спеціальністю організація продовольчого забезпечення (факультет економіки та менеджменту). Визначення вкладу кожної професійно важливої якості в успішність навчання на факультеті економіки та менеджменту та ранжування відповідно до цього професійно важливих якостей, що входять до психограми 214
2.8.3 Психограма курсантів факультету економіки та менеджменту, які навчаються за спеціальністю організація продовольчого забезпечення 215
РОЗДІЛ 3 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВПРОВАДЖЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ МОНІТОРИНГОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ У ПРАКТИКУ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ ВИЩОГО ВІЙСЬКОВОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ 220
3.1 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ЗДІЙСНЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО ПСИХОЛОГІЧНОГО ВІДБОРУ НА НАВЧАННЯ У ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ЗА ДОПОМОГОЮ АВТОМАТИЗОВАНОГО ПСИХОДІАГНОСТИЧНОГО КОМПЛЕКСУ “ПСИХОДІАГНОСТИКА” 220
3.2 ВИКОРИСТАННЯ СТАНДАРТИЗОВАНОГО ДІАГНОСТИЧНОГО ІНТЕРВ’Ю ДЛЯ ПРОФОРІЄНТАЦІЇ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ СТРОКОВОЇ СЛУЖБИ, ЯКІ БАЖАЮТЬ ВСТУПАТИ ДО ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ 222
3.3 ПСИХОДІАГНОСТИЧНІ МЕТОДИКИ, ЩО РЕКОМЕНДОВАНІ ДЛЯ ЗДІЙСНЕННЯ ПОТОЧНОГО КОНТРОЛЮ РОЗВИТКУ ПСИХОЛОГІЧНИХ ЯКОСТЕЙ ВАЖЛИВИХ ДЛЯ УСПІШНОГО ЗАСВОЄННЯ ВІЙСЬКОВИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ 234
3.4 ТРЕНІНГОВІ МЕТОДИКИ, ЩО РЕКОМЕНДОВАНІ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПСИХОЛОГІЧНИХ ЯКОСТЕЙ ВАЖЛИВИХ ДЛЯ УСПІШНОГО ЗАСВОЄННЯ ВІЙСЬКОВИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ 236
ЗАКЛЮЧЕННЯ 242
ДОДАТКИ 247
СПИСОК ПОСИЛАНЬ 409