У монографії викладено матеріали теоретико-експериментального дослідження проблеми професійного психологічного відбору у внутрішні війська МВС України. Подано результати психологічного вивчення професійної діяльності військовослужбовців внутрішніх військ МВС України, зокрема: професіографічних досліджень; емпіричних досліджень особливостей мотивації професійного навчання в Академії внутрішніх військ МВС України курсантів з різними рівнями успішності; досліджень ефективності розробленої системи професійного психологічного відбору на військову службу за контрактом, на навчання у ВВНЗ внутрішніх військ МВС України.
   Для психологів-практиків, викладачів, слухачів магістратури, аспірантів, ад’юнктів, курсантів та студентів вищих навчальних закладів – майбутніх психологів, офіцерів – виховних структур, а також слухачів курсів удосконалення кваліфікації офіцерського складу психологічного профілю.
 
   Іл. 63. Табл. 49. Бібліогр.: 168 назв.
  
А в т о р с ь к и й  к о л е к т и в:  І. В. Воробйова, канд. психол. наук, с.н.с. (підрозд. 3.3, 4.1, 6.1–6.3, Висновки);        І. І. Приходько, канд. психол. наук, с.н.с. (Вступ, підрозд. 2.1–2.4, 3.1–3.2);                С. Т. Полторакканд. пед. наук, доцент (підрозд. 1.1, 1.3, 2.1);  В. В. Рютін, канд. пед. наук (підрозд. 4.2–4.9, дод. А–Л); О. В. Тімченко, д-р психол. наук, професор (підрозд. 1.1–1.3, 3.1–3.2); І. І. Ліпатов, канд. психол. наук, професор (підрозд. 1.1–1.3, 4.2–4.9, дод. А–Л); Я. В. Мацегора, канд. психол. наук (підрозд. 3.3, 4.1, 6.1–6.3);       С. А. Горелишев, канд. техн. наук, доцент (підрозд. 5.1–5.4, дод. М, Н);                                 А. А. Побережний (підрозд. 5.1–5.4, дод. М, Н)
ЗМІСТ
ВСТУП 5
РОЗДІЛ І СУЧАСНИЙ СТАН ПРОБЛЕМИ ПРОФЕСІЙНОГО ПСИХОЛОГІЧНОГО ВІДБОРУ ДО СИЛОВИХ СТРУКТУР УКРАЇНИ ТА ЗАРУБІЖНИХ КРАЇН 8
1.1 Професійний психологічний відбір як науково-практична проблема 8
1.2 Психологічне вивчення професійної діяльності у процесі професійного відбору 22
1.3 Професійний психологічний відбір до силових структур 33
1.3.1 Професійний психологічний відбір військовослужбовців у зарубіжних країнах 33
1.3.2 Генезис і ретроспектива вітчизняного професійного психологічного відбору військовослужбовців 45
1.3.3 Сучасний стан професійного психологічного відбору військовослужбовців МВС України та нормативно-правова основа його здійснення 56
1.3.4 Професійний психологічний відбір кандидатів на навчання у вищих навчальних закладах МВС України 61
РОЗДІЛ 2 ПРОФЕСІОГРАФІЧНИЙ АНАЛІЗ ДІЯЛЬНОСТІ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ВНУТРІШНІХ ВІЙСЬК МВС УКРАЇНИ 67
2.1 Основні умови та характерні ознаки професійної діяльності військовослужбовців внутрішніх військ різних спеціальностей 67
2.2 Реалізація спеціальної охоронної функції 81
2.2.1 Професіограма військовослужбовця підрозділу з охорони особливо важливих об’єктів 81
2.2.2 Професіограма військовослужбовця підрозділу з охорони дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав 88
2.2.3 Професіограма військовослужбовця підрозділів конвоювання, екстрадиції та охорони підсудних 94
2.3 Діяльність з охорони громадського порядку та громадської безпеки 100
2.3.1 Професіограма військовослужбовця спеціальних моторизованих військових частин 100
2.4 Екстремальна діяльність 108
2.4.1 Професіограма військовослужбовців підрозділів спеціального та оперативного призначення 109
РОЗДІЛ 3 СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ МОТИВАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОГО ВИБОРУ КАНДИДАТІВ НА ВІЙСЬКОВУ СЛУЖБУ ЗА КОНТРАКТОМ У ВНУТРІШНІ ВІЙСЬКА 120
3.1 Сучасні підходи до поняття та структури мотивації 120
3.2 Мотивація професійної діяльності як предмет психологічного аналізу 131
3.3 Особливості мотивації курсантів Академії внутрішніх військ МВС України з різним рівнем успішності професійного навчання 145
РОЗДІЛ 4 ДОБІР МЕТОДІВ ПСИХОЛОГІЧНОГО ТЕСТУВАННЯ ТА ВИВЧЕННЯ МОЖЛИВОСТЕЙ ПСИХОДІАГНОСТИЧНИХ ТЕСТІВ ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ З МЕТОЮ ПРОФЕСІЙНОГО ВІДБОРУ КАНДИДАТІВ НА ВІЙСЬКОВУ СЛУЖБУ 171
4.1 Обґрунтування добору психодіагностичних тестів для автоматизованого комплексу професійного психологічного відбору кандидатів на військову службу 171
4.2 Психодіагностичні методики визначення психодинамічних властивостей 174
4.3 Психодіагностичні методики визначення загальних здібностей кандидата 178
4.4 Психодіагностичні методи визначення у кандидатів особливостей мотивації до служби у внутрішніх військах та навчання у ВВНЗ 185
4.5 Психодіагностичні методики визначення особливостей характеру, наявності акцентуацій у кандидатів на військову службу 188
4.6 Опитувальник суїцидального ризику 192
4.7 Метод колірних виборів 195
4.8 16-факторний опитувальник Р. Кетела 201
4.9 Багаторівневий особистісний опитувальник “Адаптивність” 206
РОЗДІЛ 5 СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМИ АВТОМАТИЗАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОГО ПСИХОЛОГІЧНОГО ВІДБОРУ КАНДИДАТІВ НА ВІЙСЬКОВУ СЛУЖБУ 217
5.1 Сучасні підходи до розв’язання проблеми комп’ютерної діагностики в прикладній психології 217
5.2 Основи автоматизації психологічного й психофізіологічного відбору 222
5.3 Загальна структура автоматизованого комп’ютерного психодіагностичного комплексу й форма надання результатів 224
5.3.1 Структура баз даних і їх логічний взаємозв’язок у психодіагностичному комплексі 225
5.3.1.1 Вибір форматів зберігання даних 226
5.3.1.2 Структура зберігання інформації в тематичних таблицях бази 232
5.3.2 Особливості побудови “дружнього” інтерфейсу психодіагностичного комплексу 240
5.3.3 Аналіз і інтерпретація результатів тестування для визначення професійної придатності кандидатів на військову службу 243
5.4 Перспективні напрямки подальшого вдосконалення психодіагностичного комплексу визначення професійної придатності військовослужбовців внутрішніх військ 266
РОЗДІЛ 6 ДОСЛІДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ РОЗРОБЛЕНОЇ СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНОГО ПСИХОЛОГІЧНОГО ВІДБОРУ НА ВІЙСЬКОВУ СЛУЖБУ ЗА КОНТРАКТОМ, НА НАВЧАННЯ У ВИЩІ ТА СЕРЕДНІ ВІЙСЬКОВІ НАВЧАЛЬНІ ЗАКЛАДИ ВНУТРІШНІХ ВІЙСЬК МВС УКРАЇНИ 269
6.1 Визначення ефективності запропонованої моделі оцінки фахівця 269
6.2 Особливості акцентуацій характеру у курсантів з різною успішністю навчання в Академії внутрішніх військ МВС України 273
6.3 Роль особистісних і характерологічних якостей в успішності навчання і стажування курсантів Академії внутрішніх військ МВС України 288
ВИСНОВКИ 293
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 297
ДОДАТКИ 309