У навчальному посібнику, що має практичний характер, викладено науково обґрунтовані рекомендації з питань психології службово-бойової діяльності сил охорони правопорядку. Зроблена спроба систематизації поглядів на підготовку і психологічне супроводження діяльності особового складу сил охорони правопорядку України під час виконання завдань з охорони громадського правопорядку, забезпечення громадської, особистої і психологічної безпеки, проведення профілактичної і аналітичної роботи, консультацій, установлення довірчих зв’язків із громадськістю, роботи з кадрами.
Відповідає навчальним програмам з дисциплін “Психологічна робота у військах”, “Морально-психологічне забезпечення дій військ” та “Теорія і практика психологічної допомоги”, які викладаються на кафедрі оперативного застосування внутрішніх військ Академії внутрішніх військ МВС України.
 
Для практичних психологів, заступників командирів підрозділів і військових частин з виховної роботи, науково-педагогічних працівників, ад’юнктів, слухачів магістратури, курсантів і студентів вищих навчальних закладів, а також слухачів курсів післядипломної освіти психологічного профілю.
Авторский колектив: О.В. Тімченко, д-р психол. н., професор; В.Є. Христенко, к.психол.н., доцент; І.І. Приходько, к.психол.н., с.н.с.; І.І. Ліпатов, к.психол. н., професор; А.В. Стаднік, к.мед.н.; В.І. Пасічник, к.психол.н., доцент; Ю.Б. Ірхін, к.психол.н.; М.І. Товма, к. психол. н.; В.С. Молдавчук, засл. працівник культури України; О.В. Лавніченко, к. військ. наук, доцент; І.В. Воробйова, к.психол.н.; Я.В. Мацегора, к.психол.н.
Рецензенти: В.О. Лефтеров, д. психол. наук, доцент, професор кафедри психології та соціології Донецького юридичного інституту Луганського державного університету внутрішніх справ (Міністерство внутрішніх справ України);
Л.А. Перелигіна, д. біол. наук, професор, начальник кафедри загальної психології Національного університету цивільного захисту України (Міністерство з надзвичайних ситуацій України)

Рекомендовано Вченою радою Академії внутрішніх військ МВС України як навчальний посібник (протокол № 8 від 22.12.2010 р.).
ЗМІСТ
Зміст………………………………………………………………………………………………………………... 3
Вступ……………………………………………………………………………………………………………….. 14
Розділ І. Національна безпека України і особливості службово-бойової діяльності особового складу сил охорони правопорядку……………………………………………………………………………………...
15
Модель безпеки України………………………………………………………………………………………….. 16
Теоретичні основи службово-бойової діяльності внутрішніх військ………………………………………….. 17
Завдання, що виконуються з’єднаннями та частинами внутрішніх військ…………………………………… 18
Сутність службово-бойової діяльності внутрішніх військ, її визначення, зміст та види…………………….. 20
Службово-бойова діяльність внутрішніх військ………………………………………………………………... 21
Службово-бойове застосування внутрішніх військ…………………………………………………………….. 22
Оперативний та тактичний аспекти службово-бойової діяльності внутрішніх військ………………………. 23
Об’єкт та предмет оперативного застосування і тактики внутрішніх військ…………………………………. 24
Принципи та форми службово-бойового застосування внутрішніх військ…………………………………… 25
Розділ ІІ. Основи юридичної психології ……………………………………………………………………… 26
Предмет і система юридичної психології……………………………………………………………………….. 27
Основні напрями досліджень в рамках юридичної психології………………………………………………… 28
Система кримінальної психології………………………………………………………………………………... 29
Методи кримінальної психології………………………………………………………………………………… 30
Сутність кримінальної субкультури (за В.Ф. Пірожковим)……………………………………………………. 31
Емпіричні ознаки кримінальної субкультури…………………………………………………………………… 32
Основні функції кримінальної субкультури…………………………………………………………………….. 33
Особливості кримінальної субкультури неповнолітніх (за В.Ф. Пірожковим)………………………………. 34
Можлива привабливість кримінальної субкультури для неповнолітніх……………………………………… 35
Кримінальний жаргон…………………………………………………………………………………………….. 36
Прізвиська…………………………………………………………………………………………………………. 38
Татуювання у злочинному світі………………………………………………………………………………….. 39
Поняття «розбірки» в злочинному середовищі…………………………………………………………………. 53
«Табірний» та «вільний» общак………………………………………………………………………………….. 54
Основні чинники і сутність злочинності………………………………………………………………………… 55
Особистісні чинники індивідуальної прийнятності злочинного способу поведінки………………………… 56
Криміногенно значимі мотиви e злочинній поведінці………………………………………………………….. 57
Структура мотивації поведінки…………………………………………………………………………………... 58
Розділ ІІІ. Прикладні аспекти юридичної психології у професійній діяльності особового складу сил охорони правопорядку ………………………………………………………………………………………….
59
Психологічна структура особистості злочинця…………………………………………………………………. 60
Психологічна структура особистості злочинця з точки зору виконуваних нею функцій породження злочинної поведінки……………………………………………………………………………………………….
61
Типологія особи злочинця (за О.Ф. Лазурським)……………………………………………………………….. 62
Типологія особи злочинця (за С.В. Познишевим)………………………………………………………………. 63
Типологія особи злочинця (за О.М. Бандуркою, С.П. Бочаровою, Е.В. Землянською)……………………… 64
Класифікація психічно неповноцінних злочинців залежно від характеру виявлених у них аномалій (по Ц.А. Голумбом)…………………………………………………………………………………………………….
65
Типи психологічної готовності суб’єкта до здійснення злочинного діяння………………………………….. 66
Пошуковий портрет встановлюваного злочинця……………………………………………………………….. 67
Психологічні джерела інформації про особистість передбачуваного злочинця……………………………… 68
Основні стадії побудови психологічного профілю невідомого злочинця…………………………………….. 69
«Злодії в законі»…………………………………………………………………………………………………… 70
Основні правила «злодіїв в законі»……………………………………………………………………………… 71
Класифікація вбивць (залежно від причин, що спонукали цих осіб вибрати як модель поведінки агресію).. 73
Злочини мовою цифр……………………………………………………………………………………………... 74
Класифікація вбивств, яка прийнята у Національному Центрі аналізу насильницьких злочинів при Академії ФБР в Куантіко (штат Вірджинія)……………………………………………………………………..
75
«Замовлені» вбивства……………………………………………………………………………………………... 76
Учасники «замовлених» вбивств………………………………………………………………………………… 77
Типологія кілера (за класом і способом виконання замовлення)……………………………………………… 79
Основні правила, які висококласний кілер намагається виконати завжди……………………………………. 80
Типові способи здійснення «замовлених» вбивств…………………………………………………………….. 81
Місця здійснення «замовлених» вбивств………………………………………………………………………... 82
Способи заховання «замовлених» вбивств……………………………………………………………………… 83
Основні групи серійних сексуальних вбивств…………………………………………………………………... 84
Основні риси, що визначають специфіку серійних сексуальних вбивств…………………………………….. 85
Способи поведінки злочинців із трупами після вбивства (по яких можна судити про психологічний стан злочинця, його мотивацію)………………………………………………………………………………………..
86
Інтерпретація результатів іж особ жертв серійних вбивств……………………………………………………. 87
Причини виникнення девіації у сексуальній орієнтації………………………………………………………... 88
Розлади сексуального потягу…………………………………………………………………………………….. 89
Педофіли…………………………………………………………………………………………………………… 92
Загальна психологічна характеристика серійних сексуальних вбивць………………………………………... 93
Основні психологічні причини серійних сексуальних вбивств………………………………………………... 94
Рекомендації розробникам психологічних пошукових портретів серійних вбивць (за В.О. Образцовим, С.М. Богомоловою)………………………………………………………………………………………………..
95
Основні ознаки організованої злочинності……………………………………………………………………… 96
Основні причини об’єднання в злочинні групи………………………………………………………………… 99
Соціально-психологічні особливості злочинної групи………………………………………………………… 100
Комунікативні зв’язки в злочинних групах……………………………………………………………………... 101
Основні види конфліктів у злочинних групах…………………………………………………………………... 103
Структура організованої злочинності, пов’язаної з проституцією (за даними В.Л. Васильєва і В.Ф. Пірожкова)………………………………………………………………………………………………………….
104
Основні характеристики проституції (за Н.А. Аверіною)……………………………………………………… 105
Приблизна організація наркомафії (за даними В.Л. Васильєва та В.Ф. Пірожкова)…………………………. 106
Фінансові піраміди………………………………………………………………………………………………... 107
Психологічні методи вербування у закриті клуби……………………………………………………………… 108
Продаж людей за кордон…………………………………………………………………………………………. 113
Основні етапи продажу людей за кордон ………………………………………………………………………. 114
Загальні риси деяких деструктивних релігійних організацій………………………………………………….. 116
Чинники, які потенційно перетворють деструктивні релігійні секти у кримінальні співтовариства……….. 117
Характер створення і підтримки членства у деструктивній релігійній організації…………………………... 118
Психологічні особливості неповнолітніх, залучених у сатанинські культи…………………………………... 119
Чинники, що обумовлюють можлива участь адептів деяких деструктивних релігійних сект в антигромадських акціях…………………………………………………………………………………………... 120
Можливі мотиви участі деструктивної релігійної секти в організації і здійсненні терористичного акту….. 121
Шляхи перетворення адептів деяких деструктивних релігійних сект в терористів-камікадзе……………… 122
Можливі сценарії здійснення терористичних актів з боку деяких деструктивних релігійних організацій… 123
Психологічні типи осіб, що скоюють злочини терористичної спрямованості………………………………... 124
Необхідні умови для проведення спеціальної операції по звільненню заручників………………………….. 125
Структура злочинності неповнолітніх (за В.Л. Васильєвим)………………………………………………….. 126
Мотиви вживання алкоголю і наркотичних речовин серед неповнолітніх…………………………………… 127
Як розпізнати особу, що вживає наркотичні речовини………………………………………………………… 128
Короткий словник наркоманів…………………………………………………………………………………… 129
Класифікація неповнолітніх токсикоманів залежно від вигляду токсичної речовини і способу її вживання 132
«Шахраї»…………………………………………………………………………………………………………… 133
Класифікація шахраїв …………………………………………………………………………………………….. 134
Аферисти – «юридичні особи»…………………………………………………………………………………… 135
Вуличні аферисти…………………………………………………………………………………………………. 136
«Лялькарі»…………………………………………………………………………………………………………. 137
«Жебраки»…………………………………………………………………………………………………………. 138
Вуличний гіпноз…………………………………………………………………………………………………... 140
Гопники……………………………………………………………………………………………………………. 142
Викрадачі………………………………………………………………………………………………………….. 143
Кишенькові крадії………………………………………………………………………………………………… 144
Типологія кишенькових крадіїв за способом здійснення крадіжки…………………………………………… 145
Типологія кишенькових крадіїв за місцем здійснення крадіжки……………………………………………… 146
Характеристика злодіїв-одинаків………………………………………………………………………………… 147
Соціально-демографічний портрет комп’ютерного злочинця…………………………………………………. 148
Особистісні характеристики комп’ютерного злочинця………………………………………………………… 149
Типологія комп’ютерних злочинців……………………………………………………………………………... 150
Класифікація комп’ютерних злочинців…………………………………………………………………………. 151
Основні види «хакерів»…………………………………………………………………………………………… 154
Розділ ІV. Психологічні аспекти спілкування у професійній діяльності особового складу сил охорони правопорядку…………………………………………………………………………………………...
155
Психофізіологічні аспекти сприйняття………………………………………………………………………….. 156
Типові помилки сприйняття……………………………………………………………………………………… 159
Прийоми полегшення запам'ятовування………………………………………………………………………… 160
Етапи психологічного контакту при спілкуванні……………………………………………………………….. 161
Чинники, що визначають міжособисту привабливість при спілкуванні……………………………………… 162
Бар’єри спілкування в професійній діяльності особового складу сил охорони правопорядку……………… 163
Психологічні бар’єри, що виникають у громадян при спілкуванні з особовим складом сил охорони правопорядку………………………………………………………………………………………………………
164
Стимулятори психологічних бар’єрів…………………………………………………………………………… 165
Умови успішного встановлення психологічного контакту…………………………………………………….. 166
Психологічна дія на об’єкт професійного інтересу в ході встановлення з ним психологічного контакту…. 167
Міжособистісний простір………………………………………………………………………………………… 168
Психологічне зондування в слідчій практиці…………………………………………………………………… 169
Психологічні особливості проведення допиту………………………………………………………………….. 170
Види нейтральних питань………………………………………………………………………………………… 171
Психологічні особливості допиту неповнолітнього……………………………………………………………. 172
Види захисної поведінки допитуваного та способи її подолання (за Л.Б. Філоновим)……………………… 173
Психологічні особливості огляду місця події…………………………………………………………………… 174
Психологічні аспекти обшуку……………………………………………………………………………………. 175
Психологічні прийоми у поведінці обшукуваного……………………………………………………………... 176
Психологічні особливості проведення очної ставки……………………………………………………………. 177
Графічний словник пантоміми, що дозволяє фіксувати частоту і просторову характеристику жестів…….. 178
Судово – психологічна експертиза………………………………………………………………………………. 179
Мета та завдання судово – психологічної експертизи………………………………………………………….. 180
Судово – психологічна експертиза індивідуально-психологічних особливостей обвинуваченого (підсудного) (за О.Д. Ситковською)……………………………………………………………………………...
181
Судово – психологічна експертиза здатності свідка або потерпілого правильно сприймати обставини, що мають значення для справи та надавати про них правильні свідчення (за О.Д. Ситковською)……………...
182
Стокгольмський синдром………………………………………………………………………………………… 183
Фази розвитку стокгольмського синдрому……………………………………………………………………… 184
Умови розвитку стокгольмського синдрому……………………………………………………………………. 185
Розділ V. Психологічні аспекти правоохоронній діяльності особового складу сил охорони правопорядку …………………………………………………………………………………………………….
186
Загальна схема психологічного аналізу професійної діяльності………………………………………………. 187
Загальна схема оцінки професійної придатності кандидата на службу………………………………………. 188
Структура психологічної характеристики кандидата на службу……………………………………………… 189
Прояви професійної деформації у особового складу сил охорони правопорядку(за В.С. Медведєвим)…… 191
Рекомендації з тактики несення патрульно-постової служби (за О.І. Папкіним)…………………………….. 192
Рекомендації з взаємодії особового складу сил охорони правопорядку із підозрюваним або правопорушником (за О.І. Папкіним)…………………………………………………………………………….
193
Рекомендації по підготовці до взаємодії із злочинцем (за О.І. Папкіним)……………………………………. 194
Візуальна діагностика в практиці правоохоронної діяльності…………………………………………………. 195
Рука як джерело інформації………………………………………………………………………………………. 196
Ручна символика чисел…………………………………………………………………………………………… 198
Дактільна (ручна) азбука (російськомовний варіант)…………………………………………………………... 199
Дактільна (ручна) азбука (англомовний варіант)……………………………………………………………….. 200
Деякі кримінальні жести, що використовуються для передачі інформації…………………………………… 201
Візуальна діагностика брехні й нещирості……………………………………………………………………… 204
Очні сигнали доступу……………………………………………………………………………………………... 205
Виникнення «детектора брехні»…………………………………………………………………………………. 206
Сучасний «детектор брехні»……………………………………………………………………………………... 208
Візуальна діагностика фактичних переживань людини за її зовнішніми проявами…………………………. 209
Візуальна діагностика агресивних намірів підозрюваної особи……………………………………………….. 210
Візуальна діагностика осіб, що збираються скоїти злочин або що вже його скоїли…………………………. 211
Візуальна діагностика наявності у людини прихованої зброї…………………………………………………. 212
Специфічні поведінкові та психологічні прояви алкоголізму…………………………………………………. 213
Особистісні зміни при алкоголізмі………………………………………………………………………………. 214
Візуальна діагностика людини, що знаходиться у стані алкогольного сп’яніння……………………………. 215
Позиція людини, в структурі особи якої переважає алкогольна залежність………………………………….. 216
Візуальна діагностика людини, що знаходиться у стані наркотичного сп’яніння…………………………… 217
Психологічні типи наркоманів…………………………………………………………………………………… 218
Ознаки фізіологічного й патологічного афектів………………………………………………………………. 219
Типи патологічних характерів, від особливостей яких страждає сама людина або оточуючі………………. 220
Візуальна діагностика осіб з психічними відхиленнями……………………………………………………….. 221
Дії, що рекомендуються, відносно психічнохворих людей……………………………………………………. 222
Рекомендації щодо встановлення контакту з психічно хворою людиною……………………………………. 223
Візуальна діагностика людини, що знаходиться у передсуїциїдальному стані………………………………. 224
Психологічні характеристики потенційного суїцидента……………………………………………………….. 225
Дії особового складу сил охорони правопорядку з нейтралізації спроби самогубства (неозброєний, але «активний» самовбивця)…………………………………………………………………………………………..
226
Дії особового складу сил охорони правопорядку з нейтралізації спроби самогубства (потенційно озброєний самовбивця )…………………………………………………………………………………………...
227
Особливості проведення бесіди з людиною, що знаходиться в передсуїциїдальному стані………………… 228
Розділ VІ. Чутки, їх профілактика та припинення………………………………………………………….. 229
Типологія чуток…………………………………………………………………………………………………… 230
Класифікація причин і умов виникнення чуток………………………………………………………………… 231
Принципи виникнення чуток…………………………………………………………………………………….. 232
Основні напрями використання чуток…………………………………………………………………………... 233
Основні принципи і завдання профілактики поширення чуток……………………………………………….. 234
Стратегія організації протидії чуткам…………………………………………………………………………… 235
Форми роботи по контролю над чутками та інформуванню громадян в умовах кризи……………………… 236
Психологічні прийоми припинення чуток………………………………………………………………………. 237
Розділ VІІ. Психологія натовпу та управління ним при виконанні службово-бойових завдань особовим складом сил охорони правопорядку ………………………………………………………………
238
Основні властивості натовпу……………………………………………………………………………………... 239
Характеристика психологічних особливостей натовпу………………………………………………………... 240
Соціально-психологічна характеристика осіб, що складають натовп………………………………………… 241
Склад натовпу з точки зору кримінології ………………………………………………………………………. 242
Характеристика психологічного стану осіб, що знаходяться в натовпі………………………………………. 243
Для психологічного впливу на натовп необхідно знати………………………………………………………... 244
Ефективність переконання учасників масових заходів………………………………………………………… 245
Психологічний аналіз 1-го і 2-го етапів формування масових безладів (за М.В. Андрєєвим)………………. 246
Психологічний аналіз 3-го і 4-го етапів формування масових безладів (за М.В. Андрєєвим)………………. 247
Психологічний аналіз 5-го і 6-го етапів формування масових безладів (за М.В. Андрєєвим)………………. 248
Основні завдання особовому складу сил охорони правопорядку з супроводу масових заходів……………. 249
Оперативно-попереджувальні заходи з профілактики масових безладів……………………………………... 250
Розділ VІІІ. Прикладні аспекти екстремальної психології службово-бойової діяльності особового складу сил охорони правопорядку …………………………………………………………………………….
251
Основні положення концепції стресу Г. Сельє…………………………………………………………………. 252
Симптоми стресу………………………………………………………………………………………………….. 253
Загальні поведінкові ефекти гіперстресу………………………………………………………………………... 254
Емоційні ефекти гіперстресу……………………………………………………………………………………... 255
Когнітивні ефекти гіперстресу…………………………………………………………………………………… 256
Основні чинники, що впливають на виникнення професійного стресу в особового складу сил охорони правопорядку………………………………………………………………………………………………………
257
Стресогенність життєвих ситуацій………………………………………………………………………………. 258
Основні фази процесу відповідної реакції на стресові події…………………………………………………… 259
Ознаки психологічної дезадаптації, які пов'язані з перенесеним стресовим впливом……………………….. 260
Стадії формування стресових порушень………………………………………………………………………… 261
Основні чинники, що впливають на розвиток посттравматичних стресових розладів…………………….. 262
Основні чинники, що підсилюють дію психічної травми…………………………………………………….. 263
Діагностичні критерії посттравматичних стресових розладів (відповідно до DSM –IV)……………………. 264
Основні фази психічних реакцій на травму……………………………………………………………………... 267
Психологічні якості людини, що пережила психічну травму (за О.М. Черепановою)………………………. 268
Психогенний вплив екстремальних умов………………………………………………………………………... 269
Психогенії при екстремальних ситуаціях ……………………………………………………………………… 270
Психічні реакції при життєнебезпечних ситуаціях…………………………………………………………….. 271
Типові психічні реакції, що виникають під впливом стрес-чинників в умовах місії (за О.О. Телічкиним)... 272
Динаміка виникнення і розвитку окремих психопатологічних проявів у пострадавших залежно від етапу раптово розвинутої екстремальної ситуації……………………………………………………………………...
273
Класифікація масових лих………………………………………………………………………………………... 275
Класифікація надзвичайних ситуацій……………………………………………………………………………. 276
Періоди розвитку ситуації, в яких спостерігаються різні психогенні порушення …………………………… 277
Психологічна допомога населенню у вогнищі надзвичайної ситуації………………………………………… 278
Ознаки надзвичайних обставин для особового складу сил охорони правопорядку………………………….. 279
Основні групи надзвичайних обставин …………………………………………………………………………. 280
Поняття небезпеки в діяльності особового складу сил охорони правопорядку……………………………… 281
Характеристика ситуативних станів, що знижують ефективність діяльності особового складу сил охорони правопорядку в небезпечних ситуаціях………………………………………………………………..
282
Якості, найбільш важливі для виживання в ситуаціях протиборства зі застосуванням насильства………… 283
Стійкі чинники, що підвищують схильність особового складу сил охорони правопорядку до нещасних випадків…………………………………………………………………………………………………………….
284
Десять фатальних помилок в діяльності особового складу сил охорони правопорядку (за О.І. Папкіним)... 285
Характерологічні особливості, пов'язані з схильністю особового складу сил охорони правопорядку до травматизму………………………………………………………………………………………………………..
286
Портрет «співробітника сил охорони правопорядку  жертви» (за О.І. Папкіним)………………………….. 287
Найбільш типові помилки в діях особового складу сил охорони правопорядку, що призводять до їх загибелі або поранень……………………………………………………………………………………………..
288
Основні причини загибелі особового складу сил охорони правопорядку від вогнепальних поранень. Основні причини поранень особового складу унаслідок здобуття тілесних ушкоджень…………………….
289
Найбільш типові реакції особового складу сил охорони правопорядку, що застосували зброю на поразку.. 290
Рекомендації командирам і начальникам по зниженню психологічних проблему підлеглих, що застосували зброю на поразку (за Р. Соломоном)……………………………………………………………….
291
Бойовий стрес та його різновиди………………………………………………………………………………… 293
Специфічні бойові стресори……………………………………………………………………………………… 294
Неспецифічні бойові стресори…………………………………………………………………………………… 295
Форми прояву бойового стресу на індивідуальному рівні……………………………………………………... 296
Основні моделі бойового стресу…………………………………………………………………………………. 297
Основні групи психічних порушень військового часу…………………………………………………………. 298
Основні симптоми бойових психічних розладів, отриманих безпосередньо на полі бою або при тривалій участі в бойових діях (за Р.А. Абдурахмановим)………………………………………………………………..
299
Соціальні, етнічні, релігійні, родинні обставини, які сприяють інтенсифікації проявів бойового стресу….. 300
Зміна боєздатності працівників сил охорони правопорядку у залежності від тривалості сну………………. 301
Психотравмуючі чинники локального збройного конфлікту (за Л.Д. Столяренко)………………………….. 302
Істотні відмінності психопатологічних розладів в екстремальних ситуаціях оперативно-службової діяльності з клінікою порушень, що розвиваються в звичайних умовах……………………………………...
303
Схема використання способів попередження психологічних травм при різних реакціях на дію психогенних чинників (за О. Даніловим)………………………………………………………………………..
304
Обсяг першої психологічної допомоги особовому складу сил охорони правопорядку в залежності від вираженості психічної реакції…………………………………………………………………………………….
305
Характеристики службово-бойової діяльності, які впливають на високу ефективність подолання негативних наслідків бойового стресу…………………………………………………………………………...
306
Найбільш характерні відстрочені психічні реакції на психотравмуючі події війн і локальних збройних конфліктів…………………………………………………………………………………………………………..
307
Чинники, які впливають на проявлення в особового складу сил охорони правопорядку відстрочених психічних реакцій на стрес-чинники складних службово-бойових завдань ………………………………….
308
Розділ ІX. Теорія і практика психологічної допомоги особовому складу сил охорони правопорядку.. 309
Основні принципи надання психологічної допомоги в екстремальних умовах……………………………… 310
Комплекс заходів із надання особовому складу психологічної допомоги в екстремальних умовах службово-бойової діяльності……………………………………………………………………………………..
312
Екстрена психологічна допомога військовослужбовцю, що безпосередньо бере участь в локальному збройному конфлікті………………………………………………………………………………………………
313
Профілактика і корекція стресових станів в екстремальних умовах…………………………………………. 314
Рекомендації з проведення бесіди з військовослужбовцями, що пережили бойовий стрес та отримали бойову психічну травму…………………………………………………………………………………………...
315
Випадки, в яких військовослужбовцю треба звертатися за екстреною професійною психологічною допомогою………………………………………………………………………………………………………….
316
Основні розлади психічного стану військовослужбовця в умовах дії стрес-чинників службово-бойової діяльності…………………………………………………………………………………………………………....
317
Характерні ознаки психічної демобілізації та заходи щодо надання психологічної допомоги……………… 318
Характерні ознаки надмірної і недостатньої «передстартової» мобілізації та заходи щодо надання психологічної допомоги……………………………………………………………………………………………
319
Характерні ознаки психологічного шоку та заходи щодо надання психологічної допомоги ……………….. 320
Характерні ознаки афективних реакцій, конфліктності та заходи щодо надання психологічної допомоги... 321
Характерні ознаки гострого психічного або фізичного стомлення та заходи щодо надання психологічної допомоги ……………………………………………………………………………………………………………
322
Характерні ознаки психічної або фізичної перевтоми та заходи щодо надання психологічної допомоги….. 323
Характерні ознаки деморалізації та заходи щодо надання психологічної допомоги ………………………… 324
Дебрифінг стресу критичних інцидентів………………………………………………………………………… 325
Основні складові та переваги дебрифингу як методу групової психокорекції посттравматичних стресових порушень особистості ……………………………………………………………………………………………..
326
Фази проведення дебрифінгу стресу критичних інцидентів……………………………………………………. 327
Родинна психотерапія в системі психологічної допомоги ветеранам війн і локальних збройних конфліктів 330
Типи стосунків між практичним психологом і особовим складом сил охорони правопорядку при проведенні психореабілітаційних заходів………………………………………………………………………...
332
Основні правила створення кімнати психологічної роботи…………………………………………………….. 333
Психофізіологічний ефект кольорів……………………………………………………………………………… 334
Бібліографичний список…………………………………………………………………………………………... 335